×
Share this page

Schademanagement voor eigenrisicodragers: 5 tips om imagoschade te beperken

Arie Benard
Corporate Account Director

Stuur een e-mail
+31 6 53 88 71 16

Als eigenrisicodrager draagt u voor een groot deel zelf de risico’s bij schade. Bij complexe maar ook kleine incidenten is de schade echter niet alleen financieel. Beperken van imagoschade is minstens zo’n belangrijk aandachtspunt. Zeker als het om een situatie gaat waarbij het hele land meekijkt. Denk maar aan het kraanongeluk in Alphen aan den Rijn. Bent u voorbereid op zo’n impactvolle gebeurtenis? In dit blog leg ik uit hoe u bij impactvolle schades reputatieschade voor het eigen bedrijf kunt reduceren of zelfs voorkomen.

  • 1. Zorg voor parate kennis en expertise, 24/7 en wereldwijd beschikbaar

    Imagoschade beheersen begint met het inzetten van échte experts, wat de aard en locatie van de schade ook is. U moet direct de juiste resources kunnen inschakelen. Bijvoorbeeld experts op het gebied van letselschade, milieuschade, vermogensschade of productschade. Elke vorm van schade vergt specialistische kennis. Dankzij die kennis worden gedupeerden en betrokkenen op een professionele en snelle manier geholpen. Bovendien kan een incident ook in een land plaatsvinden waar andere regels, wetten en gebruiken gelden. Het is dan van het grootste belang dat er een (inter)nationaal netwerk is waar u op elk moment en waar ook ter wereld op kunt rekenen.
  • 2. Een snelle doorlooptijd is een must

    Uw klanten kijken vaak met een vergrootglas naar de snelheid en professionaliteit waarmee hun klachten, die het gevolg zijn van uw schade, worden afgehandeld. Ook al is er misschien niet direct een pasklare oplossing voor hun probleem, het eerste contact moet in ieder geval snel na de gebeurtenis plaatsvinden. U laat uw klanten merken dat u ermee bezig bent en dat voorkomt onrust en een negatief gevoel.
  • 3. Onafhankelijkheid voorkomt belangenverstrengeling

    Wanneer een schade door de schadeafdeling of captive van het eigen bedrijf wordt afgehandeld, kunnen uw klanten daar een onbestemd gevoel over hebben. Laat u de schade door een onafhankelijke partij beoordelen, dan hebben uw klanten het gevoel objectief te worden behandeld. Er is dan geen sprake van belangenverstrengeling.
  • 4. Bepaal de juiste balans tussen persoonlijke en snelle dienstverlening

    Niet voor elke schade hoeft een schade-expert een gedupeerde klant persoonlijk te bezoeken. Door slim om te gaan met data, is vast te stellen bij wie van uw klanten dit noodzakelijk is en bij wie een snelle afhandeling via mail of een andere tool voldoende is. Daarmee versnelt u de doorlooptijd en beperkt u bovendien de kostbare uren van schade-experts.
  • 5. Risico-inventarisatie en preventiemaatregelen

    Voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarom is het allerbelangrijkste advies om alle risico’s te (laten) inventariseren en preventiemaatregelen te treffen. Ook als er dan tóch iets gebeurt, kunt u niet alleen aantonen dat u de nodige voorzorgsmaatregelen hebt genomen maar bent u ook echt daadwerkelijk voorbereid op een crisissituatie.
Is uw bedrijf erop voorbereid om direct en snel te kunnen handelen bij een impactvolle schade?
Dan is het risico op reputatieschade beheersbaar. Dat gold ook voor Enexis toen deze energieleverancier te maken kregen met een omvangrijke schade. Aan de hand van deze case, neem ik u mee naar de praktijk!

In dit geval ging het om elektriciteitsschade. Maar er zijn natuurlijk legio andere voorbeelden te bedenken. Ook uw organisatie kan iets overkomen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij brand in een supermarkt of winkelcentrum? Of bij een ernstige calamiteit op een productielocatie waar op dat moment honderden mensen aan het werk zijn? Bent u volledig voorbereid op zo’n omvangrijke en impactvolle schade? U mag mij altijd bellen voor een vrijblijvend advies.

Arie Benard is Corporate Account Director bij EMN. Als onderdeel van waardespecialist CED hebben wij alle expertise, resources en tools in huis om grote corporate bedrijven te ontzorgen bij omvangrijke schades en claims, altijd en overal ter wereld. Wij zijn aangesloten bij VRS Adjusters, een organisatie die wereldwijd uitstekende schade-experts kan leveren.

CED gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek aan onze website voor u nog gemakkelijker en persoonlijker te maken. Ook gebruiken we cookies voor analyse- en marketingdoeleinden. In deze cookies wordt informatie over u en uw websitebezoek opgeslagen door CED en door derden. We respecteren daarbij uw privacy, zoals omgeschreven in ons privacy statement. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Bekijk hier ons Privacy Statement of sluit deze melding.